Meer en meer automatisatie
2023 was het eerste volledige jaar dat steden en gemeenten BelgianIDpro.be gebruikten om INSZ-nummers aan te maken. We nemen dan ook een stijging van 15% waar in het aantal aanvragen via BelgianIDpro.be ten opzichte van vorig jaar. In totaal vonden er 80.717 aanvragen plaats.
Meer lezenAantal handmatige Dimona-aangiften
In 2023 ontving de dienst Identificatie 50.195 manueel te behandelen Dimona aangiftes van de RSZ. Deze werden manueel door de operatoren behandeld.
Identificatie voor 2de pijler pensioen (db2p)
In 2023, werden 6.146 manuele identificaties doorgevoerd door ons team voor de tweede pensioenpijler.
Aanvragen INSZ
In 2023 vonden er in totaal 80.717 aanvragen plaats via belgianIDpro.be. Dit is een verhoging van 15% ten opzichte van vorig jaar. De top 6 landen waarvoor we een aanvraag voor een INSZ-nummer hebben ontvangen kan u raadplegen in de grafiek.
De meeste aanvragen komen ook dit jaar uit Roemenië, met een stijging van 10% ten opzichte van vorig jaar. Voor Polen ontvingen we iets minder aanvragen. Polen ruilt zijn plaats met Frankrijk waarvoor we 2% meer aanvragen ontvingen dan vorig jaar.
2023 | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
k1 | k2 | k3 | k4 | |||||||||
Maand | jan. | feb. | mrt. | apr. | mei | juni | juli | aug. | sept. | okt. | nov. | dec. |
Aanvragen | 6.177 | 5.002 | 5.776 | 5.651 | 6.468 | 7.974 | 7.114 | 12.567 | 8.998 | 6.276 | 5.188 | 3.526 |
Piek aanvragen
De meeste identificatieaanvragen vinden plaats in de zomer (juni-september). Voornamelijk in augustus nemen we een grote piek in het aantal aanvragen waar. Deze periode trekken veel seizoenarbeiders naar België voor activiteiten in de sectoren landbouw, tuinbouw of horeca.
Secties | 2023 | Eindtotaal | |||
---|---|---|---|---|---|
k1 | k2 | k3 | k4 | ||
Landbouw, bosbouw en visserij | 2.876 | 5.493 | 10.885 | 3.089 | 22.343 |
Administratieve en ondersteunende diensten | 3.788 | 3.830 | 4.570 | 3.586 | 15.774 |
Vrije beroepen en wetenschappelijke en technische activiteiten | 2.061 | 1.998 | 2.046 | 1.697 | 7.804 |
Openbaar bestuur en defensie; verplichte sociale verzekeringen | 994 | 1.674 | 2.611 | 711 | 5.990 |
Vervoer en opslag | 956 | 937 | 1.296 | 889 | 4.078 |
Industrie | 1.055 | 1.060 | 1.033 | 759 | 3.907 |
Groot- en detailhandel; reparative van auto’s en motorfietsen | 742 | 973 | 1.001 | 673 | 3.389 |
Bouwnijverheid | 877 | 727 | 740 | 687 | 3.031 |
Verschaffen van accommodatie en maaltijden | 679 | 914 | 841 | 641 | 3.075 |
Onderwijs | 865 | 470 | 725 | 664 | 2.724 |
Type werkgevers
In 2023 hebben werkgevers/professionals 80.717 verschillende aanvragen van INSZ-nummer ingediend via belgianIDpro.be (Nieuw venster). De sectoren waarvan de meeste aanvragen kwamen zijn:
- Landbouw & visserij (meer dan 22.000 aanvragen)
- Administratieve & ondersteunende diensten (meer dan 15.000 aanvragen)
- Vrije beroepen en wetenschappelijke en technische activiteiten (bijna 8000 aanvragen)
Bij de Landbouw & visserij zien we een stijging van bijna 50% in het aantal aanvragen ten opzichte van vorig jaar (22.343 vs. 12.395). Ook de vrije beroepen en het openbaar bestuur en Defensie winnen aan populariteit.
2023 | |||
---|---|---|---|
Taal | FR | NL | |
Aantal | 21.768 | 20.367 | |
Percentage | 51,66% | 48,33% | |
Totaal | 42.135 |
Contact Center betalingen & DB2P
Het ContactCenter Betalingen ontving in 2023 42.135 oproepen. Van deze oproepen werden er 21.748 in het Nederlandstalige team ontvangen en 20.367 in het Franstalige team. De type oproepen die het meeste voorkomen zijn vragen naar de stand van hun dossier, de betaaldatum van hun pensioen, de mogelijkheid om bij te verdienen, etc.
Het DB2P-team, dat vragen beantwoordt over de 2de pensioenpijler, heeft in 2023 18.920 zaken behandeld. Elke zaak omvat één of meer telefoongesprekken of een mix van telefoongesprekken en e-mails. Dit betekent een toename van 40% in het aantal telefoontjes ten opzichte van 2022.
95% procent van de vragen is afkomstig van burgers, terwijl de overige 5% van de telefoontjes afkomstig is van pensioeninstellingen of verzekeraars die problemen hebben met het doen van hun aangifte online of via het batchsysteem.